گزارش نشست از آن خود سازي يا کپي در هنر معاصر

08اسفند1395

محسن ثقفي در ابتدا به طرح موضوع اين نشست پرداخت پرداخت: «کپي يا از آن‌ خودسازي در هنر معاصر».
ثقفي با طرح اين پرسش که "چه ميزان از آثاري که تحت عنوان از آن خود سازي در هنر معاصر تعبير مي‌شود، داراي خلاقيت هستند و هنر محسوب مي‌شوند؟" نشست را آغاز کرد: «درطول تاريخ با اثار زيادي از اين دست مواجه هستيم؛ اشخاص بسياري آثارشان به اتهام جعل بي‌اعتبار به حساب آمده‌اند. اين در حالي است که از آن خود سازي در هنر معاصر نگاه متفاوتي به اين آثار دارد و چه بسا که ديگر آن را تقبيح نمي‌کند. نمونه بارز اين جريان باربارا کروگر است که در خيلي جاها از اون به عنوان جاعل ياد مي‌شود و بارها و بارها در دادگاه‌هاي بسياري او را متهم به استفاده ناعادلانه و بدون پرداخت حق اثر مولف محکوم کرده‌اند. اما سرانجام او را به عنوان يک هنرمند تاثيرگذار در هنر معاصر به رسميت شناختند و از او تقدير کردند. اين نشان مي‌دهد که کپي يا از آن خودسازي در بازار فروش آثار هنري قابل اعتناست

در بخشي ديگر ثقفي نمونه‌هايي از شگرد از آن خودسازي را براي حاضران نمايش داد.
 او در ادامه اضافه کرد: «اينکه چرا کپي در روند آموزش مثبت است و تاييد مي‌شود، ولي در بسياري موارد آن را مذمت مي‌کنند. اساتيد در هنر تجسمي از هنرجويان و دانشجويان مي‌خواهند که از آثار هنرمندان بزرگ تاريخ تقليد کنند. نظير اين مثال در ادبيات نيز به چشم مي‌خورد. اينکه بر اساس اوزان عروضي شعر سروده شود. حال کجا اين مسئله بغرنج مي‌شود؛ اينکه هنرمند کار مدرسه‌اي و تکليف دانشگاهي خود را به عنوان اثر هنري خود را در نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها عرضه مي‌کند و حتي ممکن است به فروش نيز برسد.»
ثقفي افزود: «امروزه و در همين تهران نيز در شماري از گالري‌هاي مصرفي و بازاري کپي‌هايي از آثار کمال‌الملک و دوران ويکتوريايي انگلستان و... با قيمت‌هاي قابل توجهي به فروش مي‌رسد
زهرا قياسي هنرمند نقاش، پژوهشگر و مترجم نيز به تشريح چند تئوري مهم در هنر معاصر و در نسبت با از آن خودسازي پرداخت: «بحث از آن خودسازي يک مسئله تاريخي و براي بسياري از هنرمندان يک روش بيان است. اين مسئله عليرغم قدمت‌اش هم‌اکنون نيز در جهان بحث داغ و مطرحي است
او در ادامه از چرايي و چگونگي از آن خودسازي سخن گفت: «براي هنرمندان ميني‌ماليست حق مولف همواره مسئله بوده است. پس از جنگ دوم جهاني، بسياري از هنرمندان اروپايي از مهد هنر مدرن –اروپا- به آمريکا مهاجرت کرده بودند اين سوال مطرح شد که چرا مولف بايد حتما خلقي نو داشته باشد؟ به ياد آوري نيز مي‌تواند اثري نو باشد. نيازي به بازگشت به تاريخ نيست و مي‌توان امر روزمره را نيز تبديل به اثر هنري کرد
در ادامه اين نشست قياسي و ثقفي با پخش ويديو و تصاوير آثاري چند از هنرمنداني که از آن خودسازي کرده‌اند و مي‌کنند، پرداختند.