مصاحبه با هنر آنلاين درباره پرفورمنس آرت "هرچيز بهايي دارد

07بهمن1394

منتشر شده در سايت هنرآنلاين:  http://honaronline.ir/Pages/News-67199.aspx

بازآفريني اثري از مارينا آبراموويچ / پرفورمنس ?هرچيز بهايي دارد? محسن ثقفي در موزه هنرهاي معاصر
محسن ثقفي در بيست و هشتمين روز از فستيوال ?سي پرفورمنس، سي هنرمند سي روز?؛ پرفورمنس ?هرچيز بهايي دارد? را اجرا کرد.
????چهارشنبه ? بهمن ساعت 14:03 
 
سرويس تجسمي هنرآنلاين: بيست و هشتمين پرفورمنس فستيوال "سي پرفورمنس، سي هنرمند سي روز" به پرفورمنس "هر چيز بهايي دارد" اثر محسن ثقفي اختصاص داشت. در اين اجرا که با نمايش فيلمي از پرفورمنس "Art must be beautiful, Artist must be beautiful" از هنرمند سرشناس عرصه پرفورمنس مارينا آبراموويچ آغاز شد، محسن ثقفي که ماسکي کاغذي با چهره خودش بر صورت داشت، با قلمي فلزي و رنگ اکولين قرمز کلمه آزادي را به زبان آلماني روي بدن خود نوشت.
   ثقفي درباره اين پرفورمنس به خبرنگار تجسمي هنرآنلاين گفت: اين پرفورمنس "هرچيز بهايي دارد" نام داشت و ايده آن درباره آزادي بود. آزادي با حرف زدن تنها به دست نمي‌آيد و بها دارد. البته ما ايده‏‌هاي بسياري داشتيم که در روند کار در موزه هنرهاي معاصر تغيير کرد. من اعتقاد دارم که براي به دست آوردن آزادي انسان لازم است که حتي به خود نيز آسيب برساند يا از خود، آرامش و جان خود بگذرد. اين اعتقادي است که من دارم هرچند ممکن است که در روزگار ما چنين عقايدي ديگر طرفداري نداشته باشد.
   وي ادامه داد: من به نوعي خواستم بگويم که به دست آوردن آزادي و عزت نفس با گذشتن از خود به وجود مي‏‌آيد. پرفورمنس خانم آبراموويچ نقطه عطفي در پرفورمنس و حتي هنر معاصر محسوب مي‌شود. اين موضوع مهم است که بدانيم چرا هنر بايد زيبا باشد؟ هرچند اين روزها حتي زيبا بودن هنر به زيبا بودن هنرمند تبديل شده است و گاه حتي هنرمند از اثر خود، چشم‏گيرتر جلوه مي‌کند. آبراموويچ در اين پرفورمنس درباره آزادي هنر از اين زوائد صحبت مي‌کند. او نيز با آن نحوه شانه زدن موهايش به خود آسيب مي‌زند زيرا به اين رويکردها منتقد است.
  ثقفي درباره اينکه چرا کلمه آزادي را به زبان آلماني و نه انگليسي يا فارسي روي لباس خود نوشت اظهار کرد: دوست داشتم مخاطب براي فهم ماجرا کمي تلاش کند. به همين دليل کلمهاي را انتخاب کردم که مخاطب ايراني کمتر معناي آن را بداند. در واقع بازي را براي مخاطب طراحي کردم که او را وادارا به جست‌‏وجو کند.
 اين هنرمند با اشاره به اينکه از بدن و هنر براي بيانيه دادن استفاده مي‌کند افزود: به نظر من بهترين جا براي برگزاري پرفورمنس و نمايش ويدئوآرتها موزه‌ها هستند. حضور چنيني مدياهايي در موزههاي واجب است. دولت نماينده اقتصادي مردم است و وظيفه اوست که هنر را حمايت کند به همين دليل موزه هنرهاي معاصر بهترين جا براي ارائه هنرهايي است که قابليت خريد و فروش را ندارند.
فستيوال "سي پرفورمنس، سي هنرمند سي روز" تا 8 بهمن در موزه هنرهاي معاصر ادامه دارد.

 

http://honaronline.ir/Pages/News-67199.aspx