نگاهي به رسيتال فلوت و پيانو مونا طاهريان و آرتور آوانسف 1389

08شهريور1391

 

سالن رودکي واقع در مجموعه تالار وحدت در شب 24 آبان ميزبان رسيتال فلوت به سرپرستي و نوازندگي فلوت مونا طاهريان و نوازندگي پيانو آرتور آوانسف نوازنده ارمني بود.

در اين کنسرت سونات براي فلوت و پيانو اثر فرانسيس پولانک، سه رومانس براي فلوت و پيانو اپوس 94 اثر روبرت شومان، کانتابيله و پرستو اثر جرج اِنِسکو در بخش اول و هشت قطعه براي فلوت تنها اثر پل هيندميت و سونات براي فلوت و پيانو اپوس 94 اثر سر گي راخمانينف در بخش دوم و کافه 1930 اثر آستور پياتزولا نيز به عنوان حسن ختام برنامه اجرا گرديد.

طاهريان که دانش آموخته مقطع کارشناسي ارشد رشته نوازندگي فلوت دانشگاه هنر ميباشد، پرونده پرباري از خود به جا گذاشته. البته با توجه به محدوديت هايي که کنسرت دادن به همراه دارد از جمله اخذ مجوز، اجاره سالن، يافتن نوازنده پيانوي مناسب، هماهنگي با پيانيست و ساير مسائل، نکاتي هستند که دلايل کم کاري نوازندگاني چون طاهريان را تشکيل ميدهند.

آوانسف نيز که 4 سال پيش به منظور همکاري در فستيوال موتزارت به تهران دعوت شده بود و با طاهريان نيز همکاري داشت، بار ديگر براي همکاري با طاهريان به تهران سفر کرد. اين آهنگساز و استاد آهنگسازي کنسرواتوار ايروان که نوازنده چيره دست پيانو نيز هست در اجراي اخير که با مدت زمان تمرين بسيار کمي همراه بوده است بسيار خوب از پس همراهي بخش پيانو برآمد به صورتي که نقش آکومپانيمان را به درستي ايفا نموده و در هيچ بخشي صداي فلوت را تحت تأثير قرار نميداد و به خوبي از پس تعادل و بالانس صدايي با فلوت بر ميامد. تبحر بسيار وي در رعايت نوانس ها، آرتيکولاسيون ها و موزيکاليته آثار از نقاط قوت آوانسف بشمار مي آمدند.

اما متاسفانه طاهريان که سابقه خوبي از خود در اذهان به جا گذاشته است، در اين کنسرت در حد و اندازه هاي گذشته خود ظاهر نشد. اتفاقي که شايد يکي از دلايل عمده آنرا بتوان تعويض ساز وي به شمار آورد. ساز مورد استفاده وي در اين کنسرت به ميزان هواي زيادي نياز دارد و نوازندگي و تطبيق يافتن با آن مسئله اي است که به زمان نياز دارد. شايد بهتر بود طاهريان مدتي اين کنسرت را به تعويق مي انداخت يا با ساز گذشته خود اقدام به برگزاري کنسرت مينمود. البته تمام اين دلايل باعث نميشود از خطاي وي مبني بر عدم ارائه کيفيتي که از وي انتظار ميرود در گذشت. به هر حال مخاطب بدون توجه به تمام مشکلات انتظار اجرايي قابل قبول، آنهم از نوازنده اي که خود معيار سنجشش را از قبل در اختيار قرار ميدهد را دارد.

از ديگر نقاط ضعف طاهريان ميتوان به نکات زير اشاره نمود:

عدم توانايي کامل در اجراي فيگورهاي ريتميک بالاخص در سونات پولانک در ابتداي برنامه.

نارسايي و شفاف نبودن صداي فلوت علي الخصوص در گستره بم ساز که عدم آشنايي و تسلط کامل طاهريان به ساختمان ساز جديد را شايد بتوان دليل عمده اين نقيصه برشمرد.

تقليل سرعت اجرا و عدم رعايت تفاوت ديناميکي در قطعه cantabile and presto اثر جورج انسکو

پايان نامناسب و غير صحيح برخي جملات.

نادرستي نفس گيري ها دربرخي قسمتها و در نتيجه ابتر شدن ساختار جملات موسيقي.